Zdravý životný štýl aj vo vyššom veku

Všetko závisí len od toho, ako veľmi chcete zdravšie žiť a lepšie sa cítiť. Jediný spôsob ako začať, je začať! Ak potrebujete redukovať telesnú hmotnosť, prvá vec ktorú musíte urobiť, je zmena stravovacích návykov a jedenie správneho jedla. Ak máte nejaké metabolické ochorenie, alebo užívate lieky na predpis, je dobré sa poradiť so svojim lekárom. Základom je odstránenie všetkých spracovaných sacharidov zo svojho jedálnička. To znamená, že by ste nemali jesť nič, čo obsahuje cukor v akejkoľvek podobe, alebo čo je vyrobené z múky z obilia, kukurice alebo ryže. Ovsené vločky sú zdrojom pomalých sacharidov, ktoré vám dodajú energiu na dlhšie časové obdobie, preto pri redukcii telesnej hmotnosti (najmä tukových zásob) nie sú vhodné.

Pod cukrom si obvykle predstavíme tzv. stolový cukor, ktorý bežne používame na sladenie jedál a nápojov. Cukor má však mnoho foriem, sú to napríklad fruktóza – ovocný cukor, glukóza – hroznový cukor, sacharóza – stolový cukor, maltóza – sladový cukor, laktóza – mliečny cukor. Tieto cukry nájdeme prirodzene v ovocí, zelenine, mliečnych výrobkoch, mede, melase či v javorovom sirupe, takisto v kukurici, z ktorej sa vyrába kukuričný sirup alebo v cukrovej repe či v trstine, ktoré sú zdrojom stolového cukru.

Pokiaľ nedosiahnete požadovanú telesnú hmotnosť, treba sa vyhýbať nie len sladeným nápojom ale aj  takým jedlám, akými sú cestoviny, biela ryža a zemiaky. Jednoducho povedané, je potrebné ubrať sacharidy, pridať bielkoviny a obmedziť na minimum jednoduché cukry. Je nevyhnutné eliminovať tiež všetky nápoje obsahujúce alkohol, pretože vaše telo bude spaľovať ako energiu najprv alkohol a až potom začne spaľovať glukózu (ktorá sa konvertovala zo sacharidov) a tukové zásoby. Verte, že ak sa snažíte stratiť telesný tuk, alkohol tento proces nielenže sťažuje, ale vám aj rozhodí metabolizmus. Je dobré jesť ku každému jedlu dostatok zeleniny, najmä listovej. Ovocie konzumujte len v dopoludňajších hodinách. Preferujte bobuľové ovocie - čučoriedky, maliny, černice. Niektoré ovocie ako mango a banány majú vysoký obsah sacharidov, resp. fruktózy. Samozrejme, že cvičenie je dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu, ale správne jedlo je nevyhnutné, ak sa chcete dostať do dobrej fyzickej a zdravotnej kondície. V literatúre sa uvádza, že tajomstvom úspechu je na 80% strava a na 20% cvičenie. V staršom veku sa mierna nadváha pripúšťa, pokiaľ sme zdraví. Ja sa stravujem podľa princípov, definovaných v knihe „Moderné paleo“. Používam tiež doplnky výživy odporúčané pre fitnes a kulturistiku (najmä vitamíny a minerály, pretože v prirodzenej potrave ich nie je dostatok). Všetkým light a fitnes potravinám a nápojom sa vyhýbam. Čo sa týka cvičenia, 4x v týždni chodím na 1 ½ hodiny do posilňovne, 1x v týždni na Nordic walking kardio tréning a každý víkend v rámci aktívnej regenerácie a relaxu dávam prednosť maximálne ½ denným Nordic walking výletom (samozrejme pokiaľ to počasie dovolí).  Ako doplnkový šport odporúčam aj turistiku, cyklistiku, plávanie a v zime aj lyžovanie.

Pochopiteľne, že ak aj vo vyššom veku máte normálnu telesnú hmotnosť a ste v dobrej fyzickej a zdravotnej kondícii, nemusíte na svojom životnom štýle nič meniť, stačí len čo najdlhšie pokračovať v tomto spôsobe života. Nezabúdajte však na preventívne lekárske prehliadky.

Nie sme všetci rovnakí. Každý má svoju jedinečnú genetiku, svoj jedinečný metabolizmus. Niekto je skôr sacharidový typ, niekto tukovo-bielkovinový a niekomu vyhovuje zmiešaný typ stravovania. Ak budeme konzumovať potraviny s nížším glykemickým indexom a s dostatkom vlákniny, nemôžeme nič pokaziť Pozor si musíme dávať na potravinovú precitlivenosť. Čo jednému vyhovuje, druhému nemusí, dokonca môže aj škodiť. Každý ľudský organizmus je individuálny, my mu len musíme dať to, čo potrebuje pre svoje optimálne fungovanie.

Od určitého veku je každý človek sám zodpovedný za to, ako vyzerá. Aj to je súčasťou úspešného starnutia, pretože len od neho závisí, čo je ochotný pre to urobiť a ako je potom spokojný so svojim vzhľadom. Na genetiku sa nemôžeme vyhovárať vždy. Po rodičoch sme totiž zdedili aj kuchyňu, resp. spôsob stravovania. V prípade potreby to v dospelosti vždy môžeme napraviť.

Pár poznámok (24.12.2018)

1. Cukor a alkohol sa bežne konzumujú, hoci pre ľudské telo sú zlé. Práve túto komzumáciu je potrené mať stále pod kontrolou.

2. Ak už máme zjesť nejakú sladkosť, tak len po jedle.

3. Kombinácii ovocie a alkohol je dobré sa vyhýbať.

4. Také rady ako menej jesť a viacej sa hýbať z dlhodobého hľadiska nefungujú.