Oddychovať na dôchodku

Ako člen Klubu slovenských turistov poznám viacerých aktívnych seniorov, ktorí sú v dobrej fyzickej a zdravotnej kondícii. Mnohí okrem turistiky aj športujú. Chodievajú behať, plávať, bicyklovať sa, v zime aj lyžovať.  Zdalo by sa, že nás je veľa. Stále sme však v menšine. Pozrite sa po meste, koľko ľudí tam celé hodiny trávi na káve, pri víne, či na pive. Choďte do obchodných centier, kde sa ľudia celé hodiny len tak prechádzajú hore dole. Za ten čas by si mohli pokojne zacvičiť alebo robiť nejakú inú telesnú aktivitu. Každý si môže párkrát do týždňa hodinku na šport nájsť. Veď všetko čo človek urobí, aby bol v pohybe, robí pre svoje zdravie. Každý deň máme šancu zmeniť svoj život k lepšiemu. Môžeme mať buď výsledky, alebo výhovorky. Len od nás závisí, ako sa rozhodneme. Verte mi, že k úspechu žiadne skratky nevedú. Začiatky bývajú ťažké, ale výsledok stojí za to. Vhodne dávkovaný šport pôsobí preventívne proti mnohým chorobám, pričom nejedného neduhu nás dokáže aj zbaviť a viem, o čom hovorím.

Vďaka silovému tréningu  a severskej chôdzi  cvičím takmer každý deň v roku, a to aj napriek tomu, že v mojom veku by som už mohol oddychovať na dôchodku. Vysedávanie pred televízorom, na pive či vybrať sa za zábavou do nákupného centra, to pre mňa jednoducho nie je oddychom.

Výsledok pravidelného tréningu a  život v pohybe v kombinácii s optimálnym stravovaním je, že ma obchádzajú choroby a v cvičení sa dokážem vyrovnať aj o pár rokov mladším (nielen) seniorom. Športovú aktivitu odporúčam každému, lebo to  nie je len otázka zdravia, ale aj otázka kvality života a úspešného starnutia. Vôbec nezáleží na tom, ako pomaly robíme pokroky. Stále budeme na tom lepšie, než ľudia, ktorí fyzicky aktívni nie sú. Úspešné starnutie (aspoň podľa mňa) nie je len nízke riziko chorobnosti a dobré duševné a telesné fungovanie, ale aj  aktívne zapájanie sa do života  i v staršom veku. A práve preto som sa rozhodol získať kvalifikáciu trénera.

Do starobného dôchodku som odišiel len pred pár mesiacmi. Dobre viem, že zamestnaní  ľudia sú dnes psychicky veľmi vyťažení. V rámci regenerácie svojej pracovnej sily by mali vykonávať aspoň nejakú fyzickú aktivitu, pretože každý by istú kondíciu mal mať. Keď cvičím s činkami, telo pracuje a hlava oddychuje. Som sústredený len na cvičenie, starosti idú bokom a práve toto pokladám za veľmi dôležité.

Odporúčam každému, kto má aspoň základnú kondíciu a vážnejšie zdravotné problémy ho obchádzajú, aby začal cvičiť s činkami. Vek nieje prekážkou. Ak nám nejde o žiadne prvotriedne športové výkony, ale len o lepšiu telesnú zdatnosť, netreba to v posilňovni preháňať, stačí len správne a podľa možnosti pravidelne cvičiť. Pre bežného človeka stačí hodina trikrát do týždňa. Jeden deň by som do toho zaradil aj aeróbnu činnosť, ktorá je dobrá na srdcovocievny systém. Ak však chcete mať viditeľné výsledky, alebo ak chcete aj súťažiť, musíte sa posilňovaniu venovať systematicky. V každej dobrej posilňovni, či vo fitnes centre majú svojich  trénerov. Odporúčam využitie ich služieb. Osobný tréner vám zostaví tréningový plán, poradí ako cvičiť a aj vám pri cvičení pomôže, poradí ohľadom stravovania.

Mnohí ľudia sa chodiť do posilňovne jednoducho hanbia. Čakajú, že tam nájdu samých vysekaných kulturistov, pri ktorých sa budú cítiť nepríjemne. My však nie sme súťažní profesionáli, tu nevládnu vzťahy nevraživosti alebo závisti. Tu sa stretávajú ľudia, ktorí majú radi šport, navzájom si pomôžu, zacvičia si, a potom si možno spolu sadnú napríklad aj na kávu.

Samozrejme, že keď chce starší človek začať so silovým športom, tak v prvom rade by mal navštíviť lekára, aby mu urobil nejaké vyšetrenia. Napríklad na ohybnosť kĺbov, v akom stave má šľachy, srdce, pľúca a podobne. Lekár potom povie, do akej miery môže organizmus zaťažovať a podľa toho si  zvoliť tréningový proces. Uvidíte, že pri pravideľnom tréningu zažijete také zmeny, ktoré vás príjemne prekvapia.

Istotne každého zaujíma, že koľko musí cvičiť, aby mal viditeľné výsledky. Každý ľudský organizmus je individuálny. Počiatočný vzostup sily a rozvoj svalov môže byť rýchly, časom sa však tempo rastu dokáže spomaliť, alebo príde stagnácia. Jedinec sa dostane totiž do bodu, v ktorom má svoj strop, resp. dosiahne svoje hormonálne maximum. Ja sa však napriek veku, zatiaľ stále zlepšujem a cvičiť budem dovtedy, kým to budem fyzicky a mentálne zvládať.

Som presvedčený, že upravená strava, roky odriekania a striktný režim vždy prinesú výsledky a je na posúdení každého z nás, či mu to zato stojí. Nie je to vôbec až také ťažké ako si možno myslíte,  všetko však treba poctivo dodržiavať.