Zdroje inšpirácií – stravovanie

Zdroje inšpirácií – stravovanie

__________________________________________________________________________________________

Paleo je stravovací systém, resp. paleo životný štýl, ktorý môžu prijať zdraví ľudia  ako jedinečný pre svoje zdravie a tiež ľudia s istými chronickými civilizačnými chorobami ako dôležitú súčasť ich liečby. V knihe sa  hovorí o tom, ako vhodnou úpravou stravy dokáže ľudský  organizmus bojovať napríklad s cukrovkou, obezitou, vysokým krvným tlakom, poruchami metabolizmu tukov, zápalovými chorobami predovšetkým kĺbov a veľmi často aj  so zdĺhavými  ťažkosťami pri trávení či pri potravinových intoleranciách.

Paleo diéta bola sformulovaná roku 2002 americkým profesorom Lorenom Cordainom a jej sila spočíva v kombinácii tých správnych potravín, vďaka čomu naše telo funguje lepšie a zdravšie. Samozrejme, že už dávno predtým sa na týchto princípoch stravovali kulturisti v predsúťažnom období na vyrysovanie svalov (konzumovali sa živočíšne bielkoviny, málo dobrých tukov a minimum sacharidov).

Jednoduchou, prirodzenou a logickou zmenou v stravovaní som sa vďaka tejto knihe zbavil obezity (schudol som 40 kg), civilizačných ochorení a chronickej únavy. Podľa týchto princípov som sa stravoval 4 roky a napriek môjmu veku som bol v dobrej fyzickej a zdravotnej kondícii. Z hľadiska kvality a dlhodobého vplyvu na zdravie považujem moderné paleo v kombinácii s prerušovaným hladovaním za optimálny spôsob stravovania a zatiaľ nemám dôvod na tom nič meniť. Konzumovať sa môžu len tie potraviny, ktoré mali k dispozícii ľudia, keď sa živili ako lovci a zberači, t.j. mäso, ryby, vajcia, dobré tuky, zeleninu, bobuľové ovocie.

Po tom, ako som sa dal na silový tréning, z neolitických potravín si dávam občas malé množstvo ovsených vločiek, zemiakov alebo ryže a pre tento šport vhodné výživové doplnky (srvátkový proteín, BCCA, glutamín, rybí olej, multivitamín a multiminerál, výživu kĺbov).

Varovanie:

Základnou myšlienkou paleo stravovania je čo najviac obmedziť príjem sacharidov, zvýšiť príjem živočíšnych bielkovín a najmä tukov. Pripúšťam však, že tento spôsob stravovania nemusí byť rovnako vhodný pre všetkých ľudí. Ak máte najaké zdravotné problémy (užívate lieky, ktoré akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú krvný tlak, alebo hladinu cukru v krvi), resp. sa necítite byť zdravotne v poriadku, tento spôsob stravovania konzultujte so svojim lekárom!

Pokiaľ si však vyladíte stravu podľa toho, aký ste metabolický typ (bielkovinovo-tukový, sacharidový alebo zmiešaný), môžete získať celý rad výhod: trvalé zníženie telesnej hmotnosti, spomaliť proces starnutia, zbaviť  sa chronických zdravotných problémov a získať optimálne zdravie.

___________________________________________________________________________________

Pšeničný mozog je revolučná kniha, v ktorej neurológ David Perlmutter  MD, odkrýva zistenie, ktoré sa už príliš dlho skrývalo v medicínskej literatúre: sacharidy nám môžu zničiť mozog. Dokonca aj takzvané zdravé sacharidy, ako celozrnné potraviny, môžu spôsobiť demenciu, ADHD, epilepsiu, úzkosť, chronické bolesti hlavy, depresie a ešte oveľa viac. Osud mozgu nemusíme mať zapísaný v génoch. Je to v našej strave. Základom všetkých degeneratívnych ochorení, vrátane porúch mozgu, je zápal, ktorý môžu spustiť sacharidy, najmä s obsahom lepku alebo bohaté na cukor. Dr. Perlmutter vysvetľuje, čo sa stane, keď na mozog pôsobia bežné zložky z každodenného chleba a misky ovocia, ako vám môžu statínové lieky vymazávať pamäť, prečo je strava bohatá na „dobré tuky“ ideálna a ako povzbudiť rast nových mozgových buniek v akomkoľvek veku.

____________________________________________________________________________________

Chlieb, pečivo, pizza, cestoviny – pšenica je v našej strave všadeprítomná. Zlatožlté zrno však poškodzuje naše zdravie a stojí za hromadením tuku. Za posledných päťdesiat rokov sa pšenica tak geneticky zmenila, že s pôvodnými odrodami nemá veľa spoločného. Nová pšenica robí ľudí tučnými, podporuje diabetes ako aj starnutie, poškodzuje srdce a mozog a škodí pleti. Doktor William Davis predstavuje alternatívu a spôsob, ako byť zdravý a štíhly bez pšenice.

Ak nemáte celiakiu  alebo intoleranciu lepku, podľa mňa náhrada pšeničnej múky bezgluténovou múkou nemusí byť najlepším riešením.

Príklad

100 g istého druhu predávanej bezlepkovej múky

Zloženie: kukuričný škrob, kukuričná múka, ako zahusťovadlo guarová guma.

Živiny: 365 kcal, 86 g sacharidov

Tento výrobok obsahuje priveľa sacharidov, a mne kukuričná bielkovina spôsobuje tráviace problémy.

___________________________________________________________________________________

Kniha Cukor – náš zabijak preniká do podstaty vzniku obezity a civilizačných chorôb, opisuje metabolické procesy v organizme, s odkazom na zloženie stravy civilizovaného sveta v posledných 30 rokoch. Vyzdvihuje najmä nebezpečnosť cukru v potravinách, jeho toxicitu, a ničivé účinky moderného potravinárskeho priemyslu.

Kniha zaujme a dobre sa číta. Aspoň pár zaujímavých myšlienok, o ktorých sa po prečítaní knihy oplati pouvažovať:

  • Celých 20% chorobne obéznych pacientov je metabolicky zdravých a dožíva sa normálneho veku.
  • Aj napriek najlepším snahám možno nikdy nezhodíte ten tvrdošijný podkožný tuk a keby aj áno, naberiete ho zakrátko späť - pokiaľ nezačnete navštevovať posilňovňu, pretože energické cvičenie je jediný spôsob, ako zabrániť znovuzískanie zhodených kíl.
  • Byť štíhly vás samozrejme neochráni pred metabolickými poruchami.

___________________________________________________________________________________

Ide o protizápalový program stravovania, pri ktorom človek nie je hladný, nepočíta kalórie ani prehnane necvičí... a napriek tomu chudne a cíti prílev energie. Stravovaním sa podľa týchto zásad sa Asprey zbavil 45 kg a svoju hmotnosť si bez námahy udržiava už niekoľko rokov.

___________________________________________________________________________________

Zamysleli ste sa niekedy, prečo existuje toľko diét? Lebo žiadna nefunguje na každého! Niekto zje steak a schudne, iný rybie filé so zeleninou a priberie. Veda konečne začína potvrdzovať fakt, že každý človek je iný, každé telo je jedinečné a preto aj kombinácia potravín na každého pôsobí inak, pričom hmotnosť je v skutočnosti iba výsledkom chemických reakcií nášho tela. Táto kniha poskytuje praktický návod, ako sa otestovať a zistiť tak, od ktorých potravín priberáme a chorľavieme a ktoré nám pomáhajú chudnúť. Potom stačí vylúčiť zo stravy potraviny, ktoré pre nás nie sú vhodné a začať sa stravovať tak, aby sme boli zdraví, štíhli a plní energie. Kniha receptov, ktorú autorka zostavila po veľkom úspechu jej bestsellera Plán zdravia a štíhlosti, poskytuje 150 chutných, rýchlych a jednoduchých receptov na prípravu protizápalových pokrmov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa mnohých zdravotných ťažkostí a nadváhy raz a navždy!

____________________________________________________________________________________

Kniha je určená tak aktívne športujúcim, ako i trénerom, cvičiteľom, inštruktorom a poradcom vo fitness a kulturistike, aby im uľahčila orientáciu v záležitostiach tykajúcich sa výživy, pitného režimu a suplementácie v športe a najmä pri tzv. fitness a wellness aktivitách. Autori sa pokúsili čo najjednoduchším spôsobom vysvetliť základné výživové pravidlá platné najmä pre aktívnych jedincov. Text rešpektujúci všeobecné výživové odporučenia vrátane tzv. výživových pyramíd sa zameriava najmä na pravidlá zostavovania športového jedálnička z potravín v bežnom spotrebnom koši na trhu. Odporúča cielené užívanie doplnkov stravy určených širokej populácii i športovcom tam, kde je to odôvodnené. Vysvetľuje nezastupiteľnú rolu pitného režimu v športe a fitness, ktorá je mnohokrát podceňovaná. Prílohová časť s prehľadmi, tabuľkami, receptami a kontrolnými otázkami pre čitateľov pomôže najmä osvojiť si zásady zdravej výživy, ktorá vedie k dobrej fyzickej kondícii, čo je hlavným prianím a cieľom autorov.

____________________________________________________________________________________

Čo vám BBB diéta prinesie:

  • informácie, akých potravín sa vyvarovať,
  • prehľad potravín, ktoré vám budú prospešné,
  • 150 chutných receptov z rôznych krajín sveta,
  • tipy na raňajky, desiate a olovranty, obedy, polievky, šaláty, výrobu nápojov a ďalšie.

___________________________________________________________________________________

Veľa zaujímavých informácií nájdete aj na webe. Stačí dať do Google slovo paleo a môžete si vybrať.