Úvodná stránka

V súčasnosti máme k dispozícii množstvo informácií, ktoré sú dostupné či už na internete, v knižných publikáciách alebo v časopisoch a ktoré si niekedy navzájom aj odporujú.

Cieľom tohto webového sídla je poskytnúť zaujímavé informácie súvisiace s wellness životným štýlom a úspešným starnutím všetkým, ktorých táto téma zaujíma. Môžete tu nájsť informácie s ktorými som sa zoznámil a s ktorými som sa stotožnil, pôsobenie ktorých som odskúšal na sebe a ktoré v mojom prípade fungujú.

Doména supsen.sk je mojou osobnou, nie som podnikateľ. V žiadnom prípade nie je zámerom tohto webu niekoho k niečomu nabádať alebo o niečom presviedčať. Chcem len pomôcť nasmerovať ľudí, ktorí sa zaujímajú o svoje zdravie a svoju budúcnosť, ku kvalitnému a plnohodnotnému životu. V prvom rade tak, aby sa cítili dobre a aby si čo najviac oddialili nepriaznivé účinky starnutia. Každý si však musí na základe získaných a správne vyhodnotených informácií svoju cestu k zdravému životnému štýlu nájsť sám, preto obsah tohto webového sídla berte najmä ako inšpiráciu.

Slovo wellness v sebe spája dva pojmy: wellbeing – cítiť sa príjemne a fitness – byť fit. Je to odvetvie, ktoré sa zaoberá starostlivosťou o človeka a o jeho fyzické a duševné zdravie. Skladá sa z niekoľkých neoddeliteľných súčastí

  • pozitívny prístup k životu,
  •  starostlivosť o fyzickú kondíciu,
  • správna výživa a udržovanie telesnej hmotnosti,
  • starostlivosť o telesnú schránku,
  •  tvorba duševnej rovnováhy,
  •  ochrana proti stresu.

Nejde teda len o fyzickú zdatnosť, ktorá tu hrá iba jednu z úloh, ale aj o zdravý spôsob života a z neho plynúca životná pohoda. V neposlednom rade oveľa lacnejšie a efektívnejšie je udržiavať si dobré zdravie, než ho znovu získať, keď oň človek príde – to je však úlohou zdravotnej starostlivosti, ktorá nie je súčasťou wellness.

Fitness sú nie len športové aktivity, ale aj celkový životný štýl, ktorý má za cieľ všeobecnú telesnú kondíciu, celkovú zdatnosť, zlepšenie držania tela, zlepšenie postavy a pod. Pre fitness cvičenia sa používajú okrem tradičných činiek aj rôzne špeciálne stroje, ktoré sú bežne k dispozícii v každom dobrom fitness centre. Okrem cvičenia sa obyčajne dodržiava aj špeciálny režim stravovania, prípadne sa používajú aj rôzne doplnky výživy.

Pojem fitness aktivity je na tomto webe používaný nie len na pomenovanie silového cvičenia za účelom rastu svalovej hmoty, ale aj pre silovo-vytrvalostné cvičenie smerujúce k formovaniu postavy, zvýšeniu sily a redukcii telesných tukových zásob v posilňovniach či fitness centrách.

Šport je prostredníctvom pravidiel realizovaná forma fyzickej aktivity alebo umenia, za účelom rekreácie, súťaženia,  vlastného potešenia, dosiahnutia dokonalosti,  vývoj zručnosti alebo pre akúkoľvek kombináciu týchto cieľov.

Život v pohybe s Nordic walking

Ak chcete zdravšie žiť, viacej sa hýbať a popritom si vychutnávať krásy prírody, vezmite do rúk paličky a skúste Nordic walking, po slovensky severskú chôdzu. Ideálnym ročným obdobím kedy začať je jeseň. Je však jedno kedy začnete. Ja osobne som začínal na jar. Na Nordic walking chodíme po celý rok a takmer v každom počasí. Samozrejme v primerane vhodnom oblečení.  

Nordic walking je kardio aktivita, ktorá prináša množstvo fyzických a psychických benefitov. Je oveľa prospešnejšia ako obyčajná chôdza. Podľa zistení odborníkov je až o 46 percent účinnejšia. Za hodinu severskej chôdze možno spáliť až 450 kalórií, pričom pri chôdzi je to len okolo 280 kalórií. Pri Nordic walking používame špeciálne paličky, vďaka ktorým je do činnosti zapojených až 90 percent svalov tela, pričom pri bežnej chôdzi to je iba 70 percent svalovej hmoty.

POZITÍVA NORDIC WALKING

  • pomôže opätovne získať zdravie, resp. zostať zdravý tým, že zvyšuje flexibilitu, silu a svalovú vytrvalosť,
  • znižuje hladinu cholesterolu v krvi a priaznivo ovplyvňuje krvný tlak,
  • posilňuje kardiovaskulárny systém,
  • dodáva energiu,
  • zlepšuje hustotu kostí a je prevenciou osteoporózy,
  • pomáha udržiavať normálnu hmotnosť,
  • je účinným bojovníkom proti stresu a zlej nálade,
  • podporuje činnosť imunitného systému,
  • zlepšuje svalový tonus,
  • pomáha zlepšiť celkové držanie tela,
  • cibrí nervový systém a zlepšuje reakčný čas,
  • je prevenciou cukrovky 2. tipu (inzulínovo senzitívnejšie sú nie len svaly nôh, ale aj svaly hornej časti tela),
  • koreluje s nižším rizikom rakoviny,
  • slúži ako prostriedok na regeneráciu a zotavovanie sa po úrazoch, predstavuje nižšiu záťaž pre chrbticu a kĺby,
  • je to spôsob ako zmierniť bolesti chrbta v oblasti krčnej chrbtice a ramien,
  • správna technika, najmä práca rúk, može byť dobrou prevenciou syndrómu karpálneho tunela,
  • môže podstatne zmeniť fungovanie mozgu k lepšiemu.

AKO ZAČAŤ

Nestačí iba kúpiť si paličky na Nordic Walking a začať chodiť. Týmto spôsobom si človek takmer zaručene osvojí nesprávnu techniku (napríklad pohyb rovnakou rukou i nohou)  a len ťažko môže čerpať všetky benefity zo severskej chôdze. Najlepšou voľbou je absolvovať základný alebo mini kurz, či niekoľko úvodných lekcií so skúseným inštruktorom.

MÔJ TIP

Nie len absolvovanie základného kurzu, ale 30 minút až jedna hodina nepretržitej chôdze každý druhý deň je dobrý začiatok. Pravidelné cvičenie udržuje mladosť a predchádza ochoreniam. Ak rozmýšľate o nejakom darčeku pre svojich najbližších, možno ich potešia paličky na Nordic walking a základný kurz severskej chôdze.

Nordic Walking nie je turistika, hoci sa na ňu podobá. Je to samostaná (pre niekoho možno tiež vytrvalostná) pohybová aktivita (podobne ako beh na dlhé trate, či športová chôdza), a ktorá má aj definované pravidlá. Pozor na výber vhodných palíc na Nordic Walking. V prvom rade treba zásadne rozlišovať palice na Nordic walking a na treking, ktoré sa v mnohých detailoch líšia. Palice na Nordic Waking môžeme používať aj na turistike. S trekingovými palicami sa správna technika Nordic Walking robiť nedá. Palice na Nordic Walking by mali mať vhodnú dĺžku (zistíte to tak, že svoju výšku vynásobíte číslom 0,66). V ideálnom prípade voľte Nordic Walking palice, ktoré sa dajú nastaviť podľa potreby. Ak to s Nordic Walking myslíte vážne, odporúčam drahšie paličky značky Leki, Fizan alebo Masters. Dobrá je aj značka Exel. Lacné paličky sa najmä v nešpecializovaných predajniach kupovať neoplatí.

CHYBY PRI NORDIC WALKING

  • Nepochopenie o čom je Nordic walking a k čomu má viesť.
  • Neznalosť, ako vyzerajú správne paličky na NW.
  • Koordinácia rúk a nôh pri práci s paličkami.
  • Nesprávne držanie tela.
  • Nevhodná obuv.
  • Neznalosť možnosti využitia paličiek (chôdza po rovine, do kopca a z kopca).
  • Zabudnutá radosť z pohybu a mnohé ďalšie.

PRÍNOSY NORDIC WALKING

  • ZDRAVOTNÝ

Pre tých, ktorí chcú od paličiek hlavne oporu, ktorá im dodá istotu a chuť vyjsť si von. Ľudia po úrazoch, v rekondícii, tiež pre tých, ktorých by iný pohyb ničil (napr. ľudia s nadváhou) či tých, ktorí iný pohyb než chôdzu momentálne nezvládajú.

  • REKREAČNÝ

Nástroj odreagovania, uvoľnenia, odpútania sa od každodenných povinností, pohybová relaxácia –  prechádzky a najmä spoločenský rozmer stretnutí.

  • KONDIČNÝ

Pravidelný tréning pre dobrú kondíciu a pevné telo. V mojom prípadne je to zároveň aj doplnkový šport na vyrovnávanie nerovnováhy zaťažovania tela v posilňovni.

  • ŠPORTOVÝ

Tréning s  cieľom, dlhé vychádzky, kombinovaný tréning, vrcholové výkony, beh s paličkami aj do kopca, skoky a iné náročné pohyby pre zvýšenie výkonnosti. Pre staršie ročníky je rovnocennou náhradou bežeckých aktivít.

Aj keď je Nordic walking bezpečné, zdravé a zábavné cvičenie, má okrem prínosov aj odporučenia, kedy ho nerobiť (tzv. kontraindikácie), o ktorých vám povie kvalitne a kvalifikovane každý dobrý inštruktor. Nordic walking je dynamickou pohybovou aktivitou. Ak máte akékoľvej zdravotné problémy, beriete lieky na predpis alebo nie ste si istý svojim zdravím, poraďte sa s lekárom alebo fyzioterapeutom.

Viac o Nordic walking, resp. severskej chôdzi sa môžete dozvedieť napríklad z týchto kníh:

24. júna som od môjho mladšieho syna dostal k meninám túto knihu:

Pre mňa je to veľmi podnetná kniha, niektoré trasy aj poznám. Predpokladám, že väčšina milovníkov hôr tieto trasy tiež pozná, ale aj tak ju vrelo odporúčam do vašej pozornosti.

Kulturizmom k zdraviu, sile a kráse

Kniha vydavateľstva Šport z roku 1966, ktorej obsahom sú základy posilňovania v kulturistike. Podľa mňa  sú v nej trvalo platné informácie. Kniha obsahuje všetko potrebné k tomu, aby sa cvičením v domácich podmienkach aj zo začiatočníka mohol stať kulturista. Pre mňa je to už polstoročie  zdroj trvalého záujmu o túto športovú disciplínu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novinky

Marianka

Marianka, obec ležiaca na úpätí Malých Karpát neďaleko od Bratislavy, je obľúbeným cieľom častých...
Celý článok